Wil jij beter leren omgaan met een groep of individuele leerling? Het pedagogische klimaat bekijken en verbeteren? Klassen management verfijnen? Of jouw didactische skills uitbreiden?

driehoek

Beeldcoaching is dé begeleidingstool om op pedagogisch en didactisch vlak te groeien. Het geeft inzicht in hoe jij communiceert en interactie hebt met jouw klas of individuele leerling. Het laat je laat zien wat anders kan en vooral waar je méér van mag doen. Want ongeacht hoe lang je voor de klas staat, je doet echt heel veel goed. Dat weet ik zeker. Daarom is het zo helpend om in beeld terug te zien wanneer jij in je kracht staat en aan waar nog aan ‘geschaafd’ mag worden. Dit alles maakt dat je met meer zelfvertrouwen voor de klas staat en werken in het onderwijs nog (of weer ) leuker wordt!

Wat is beeldcoaching?

Beeldcoaching is een coachvorm die heel goed in te zetten is bij de begeleiding van zowel een startende of herintredende leraar als bij leraren die al jaren voor de klas staan (en bijvoorbeeld vaste patronen willen doorbreken of voelen dat ze toe zijn aan een volgende stap in groei en professionalisering). Beeldcoaching zorgt namelijk op elk niveau voor het vergroten van competenties, geeft verrassend zelfinzicht en daaruit vloeit voort de bijbehorende ontwikkeling en groei! 

Voor heel veel leraren is beeldcoaching in eerste instantie best spannend. En dat snap ik helemaal. Er is namelijk best wel een verschil tussen jezelf op een filmpje op je telefoon terug zien als je op vakantie bent of met vrienden wat leuks doet of jezelf terug zien als je professioneel aan het werk bent. Het is een feit dat jij je met beeldcoaching kwetsbaar opstelt. Toch blijkt in de praktijk elke keer weer dat iedereen er na één of twee opnames aan ‘gewend’ is en zich niet meer zo ongemakkelijk voelt. Het is inderdaad in eerste instantie even uit je comfortzone stappen. Maar… zoals bij alles uit je comfortzone, het laat je groeien! Ik zorg er dus voor dat het niet spannend is, maar leuk! Leren is namelijk leuk en al helemaal als je talenten uitgangspunt zijn.

Het biedt namelijk de mogelijkheid om jezelf te zien vanuit een ander perspectief. Een invalshoek die heel snel vele inzichten geeft, kan ik je vertellen. Daarnaast is het een mooie tool om er achter te komen wat voor een leraar je bent én wilt zijn. Je kijkt met andere ogen naar wat er in je klas gebeurt. je leert beter afstemmen op je leerlingen. je kijkt ook vanuit het perspectief van de leerling. je krijgt inzicht in je interacties met de groep en het effect daarvan. Bijkomend voordeel van deze manier van coachen en begeleiden is ook dat je de beelden kunt bekijken op een moment dat jou schikt en je de tijd en rust hebt om ze desgewenst vaker te bekijken. En een allerlaatst groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld een observatie in de klas, is dat je er zélf achter komt wat je anders kan of wil doen. Dat is zoveel fijner dan dat iemand bij je komt observeren en jou daarna tips geeft of zegt hoe jij het moet gaan doen.

 

Denk jij na om een beeldcoachtraject aan te gaan of is beeldcoaching voorgesteld vanuit het management, maar wil of durf je eigenlijk niet? Laten we dan in ieder geval kennismaken. Ik vertel je graag wat uitgebreider hoe het in z’n werk gaat. En als jij voelt dat wij een ‘klik’ hebben, is de eerste spanning al weg. Zeker weten! 😉 

Jij als leraar in beeld, het zet je in beweging!

Hoe werkt het?

Uitgangspunt bij elke beeldcoachtraject zijn opnames die in de klas zijn gemaakt. Door kijken en analyseren van de beelden leer je met andere ogen kijken naar dat wat er gebeurt in je klas, de interactie die er zichtbaar is tussen jou en de leerling(en), je didactiek en klassenmanagement. En je leert ook kijken naar dat wat er niet is en wel zou mogen zijn.

Waarom is het gebruik van beelden zo fijn? Beelden geven je inzicht en bieden ondersteuning bij reflectie op je eigen handelen. Omdat bij deze vorm van coaching kwaliteiten altijd het uitgangspunt zijn, is het een hele fijne, positieve en concrete manier van werken.

De ervaring leert dat je bij het zien van de beelden in staat bent om zelf, op creatieve en deskundige wijze, antwoorden op je vragen te vinden. En ik help je daar natuurlijk bij! Beeldcoaching, het is echt een unieke methode voor competentievergroting en geschikt voor alle onderwijsvormen.

OvO aanhalingsteken

Education is the most beautiful power we can use to change the world!

Opdrachtgevers

De aangegeven mogelijkheden en trajecten vormen slechts een indicatie. Weet dat trajecten altijd op maat gemaakt worden en dat er  in overleg  veel mogelijk is!

Ik bespreek graag jullie wensen en mogelijkheden. Dus voel je vrij om vrijblijvend contact op te nemen om te kijken of er een ‘klik’ is of ik degene ben die jullie verder kan helpen! Je kunt me bereiken op christel@oog-punt.nl.